Aurinkoinen aamu ja perinteiset rituaalit ennen rantaan lähtöä. Seuralla huomasimme sään muuttuneen aiemmista. Nyt tuuli melko hyvin heti aamusta. Kipparikokouksessa sanottiin, että päivä menee suunnitellun aikataulun mukaan ja ensimmäinen lähtö on klo 12.

IMG_20231130_103101.jpg

Veneet kuntoon ja vähän aikaa chillailua ennen kamojen vaihtamista päälle ja veneen laittamista veteen. Laituria täällä ei ole, joten liikkeelle on lähdettävä saman tien.

PC010230.jpgPC010229.jpg

Olimme vähän aikaisessa liikkeellä ja olimme rata-alueella 45 min ennen aiottua lähtöä. Ulkona tuuli oli jo 7 m/s ja  aallokko yli metrin. Odottelimme lautakunnan puuhastelujen alkamista ja sitä sitten saatiikin odottaa. Tuuli alkoi nousemaan ja samalla nousi myös aallonkorkeus. Ajankuluksi kokeilimme veneen säätöjä ja totesimme niiden olevan niin hyvät kuin me osaamme ne laittaa. Ison aallon ajotekniikka on ison haaste. Sitä ei Suomessa pääse juuri harjoittelemaan. 

Lähtölaskenta pantiin liikkeille mutta keskeyttivät sen kun pin-end ei pysynyt ankkurissa ja taas hierottiin asiaa melko pitkään. Lopulta hekin saivat kamat pysymään pohjassa paikallaan ja meille lähtö aikaiseksi. 

Saimme ihan hyvän lähdöt vapaista tuulista ja saimme veneen kulkemaan melko hyvin aallokosta läpi. Muutaman kerran putosimme aallon päältä ja tuntui, että masto menee pohjasta läpi. Ylälipulla olimme hyvin joulossa mukana ja asettelimme spinukamoja paikoilleen. Tuuli oli noussut kymppiin ja aallokko vielä korkeammaksi. Kyttäsimme edessä olevan veneen liikkeelle lähtöä ennen spinun nostoa ja huomasimme ympärillämme olevien venekuntien vaihtavan lajia purjehduksesta avomeriuintiin. Edessä oleva vene ei ehtinyt saada spinua ylös kun hekin päättivät siirtyä tähän uuteen lajiin, josta näytti tulleen melko suosittua. Juuri ehdimme väistää tätä edessämme kaatunutta ja totesimme pahimman vastustajammekin olevan turtlena, joten päätimme jättää spinun alas. Surffailimme pitkiä vetoja pelkillä ajopurjeilla ja kiersimme alamerkin ohittamalla pari pystyssä pysynyttäkin venettä. Toinen kryssi oli pitkälti vain vauhdin ylläpitämistä, jotta pääsi aalloistä läpi. Meidän isompi miehistömassa edesauttoi tässä, kun saimme pitää isoa vedossa kaiken aikaa. Joillakin oli ongelmia pelkän fokan kanssa ison paukutellessa aukinaisena. Pari sijaa taas kryssillä ja lenssi samalla taktiikalla kuin edellinen. Lenssillä käännöksen kanssa oli vähän haasteita ja ajauduimme pikkasen pitkäksi, jolloin pari venettä pääsi suoremmalla linjalla meidän ohi. Siitä huolimatta tästä tuli meidän paras lähtö tähän regattaan. 

8 venettä keskeytti, kuusi mastoa poikki, kaksi puomia poikki, jokunen spinupuomi poikki. Osalle aiemmista kisoista tuttu Gary sai kaatumisessaan haavan jalkaansa kölistä, joka vaati tikkausta rannassa. Tästä voidaan siis päätellä, että AUSsi veneessä on sääntöjen vastainen köli.

Valokuva%20henkil%C3%B6lt%C3%A4%20Kimmo%PB270197.jpgPB270198.jpgPB270205%281%29.jpgPB270190.jpg

Koska meillä oli välineet kunnossa, menimme uima-altaalle chillailemaan kuuman kisapäivän jälkeen.

PB270207.jpgPC010219.jpgPC010222.jpg

Huomenna on MM-kisojen mittauspäivä uusille veneille ja muille välipäivä. Saatamme jopa lähteä harrastamaan turismia ja tutustumaan vanhaan kaupunkiin.

Illalla oli mahtava illallistapahtuma lahden toisella puolella. Tästä saatiin kuulla jenkeiltä seuran uima-altaalla lötkötellessämme. He olivat kuulleet asiasta jostain toisaalta. Kilpailijoille ei asiasta ollut suoraan tiedotettu seremonia paikan vaihtumisesta. Puheita, torvisoittokuntaa, lippuparaatia ja live-esityksiä ja sitten ruokailua. Iso lautasellinen katkarapurisottoa ja kylkiäisiä, niin sillä pärjäisi hyvin aamiaiselle saakka.

IMG_20231127_193403.jpgIMG_20231127_203756.jpgIMG_20231127_204204.jpgIMG_20231127_205620.jpg

 

Masterit ja SA:t päättyi tähän. Lisää tarinaa MM-kisoista omalla otsikolla.