Aamu valkeni aurinkoisena ja lämpimänä. Maukkaan hotelliaamiaisen jälkeen rantaan tekemään veneen puute lista kuntoon. Lisää painoja veneeseen, kompassin jalka kiinni, vanttien max. kireyden sinetöinti ja muutamia köysiä vaihtoon.

Paikalliset handy-manit oli aloittaneet veneen fixsaamisen, mutta se oli uskomatonta nysväämistä. Puolen tunnin työhön saivat käytettyä koko päivän. Ensimmäinen haaste oli kompassin jalan kiinnittäminen. Yrittivät laittaa sitä mastoon, mutta eihän se sopinut, koska veneessä oli linkku-mallinen kiki. Pyysimme heitä kiinnittämään kiinnityslevyn etupulpettiin kiinni, jolloin se olisi sellaiseessa paikassa, ettei kompassi lennä jonkkaan jossain vendassa. Laittoivatkin sen hyvään paikkaan kiinni koneruuveilla ohuehkoon lasikuituun. Ainoa huono puoli asennuksessa oli, että heillä ei ollut koneruuveihin sopivia muttereita ja jalka oli todella löysästi kiinni. Pyysimme heitä etsimään sopivat pultit muttereiden kanssa ja vielä aluslevyt tukemaan asetelmaa. Noin tunnin päästä kompassin jalka oli kiinni luotettavalla tavalla ja pääsimme seuraavan ongelman kimppuun, joka oli pysähtynyt kokonaan. Miten saadaan kahdesta 4,5kg:n ja yhdestä kilon lyijyistä 6,5kg rakennettua. Parhaimmillaan asiaa oli ratkomassa 8 paikallista ilman ratkaisua. Pyysimme veneen vuokrannutta kaveria tulemaan tulkkaamaan ohjeet heille. Katkaiskaa toinen iso paino kahteen osaan jolloin olemme riittävän lähellä. Kiinnittäkää molemmat painot laatikoihin pulteilla, jolloin mittamies hyväksyy asennukset riittävän pysyväksi. Jonkin ajan kuluttua tämäkin saatiin ratkaistua. Vielä puuttui pelastusliivit ja aamulla saimme hyväksytyn pelastusköyden, joten saatoimme jopa päästä harjoituspurjehdukseen mukaan.

18.jpg

Kölifalli oli 10mm köyttä mutta köyden pujottelu oli tehty vääriin. Vaihdoimme ohuemman köyden tilalle ja oikein pujotettuna saimme nostimen toiminnan paremmaksi. Omgelmana oli kuitenkin vanhojen nickeleiden ongelma. Tiukoilla vanteilla kölilaatikko taipuu ja puristaa kölislotin niin kiinni, että köli ei tahdo liikkua omalla painolla alas. 17.jpg

Päätimme lähteä kokeilemaan venettä harjoituspurjehdukseen, mutta myöhästyimme siitä. Kävimme kuitenkin ulkona pyörahtämässä jotta saatiin kokeiltua säätöjen toimntaa. Ulkona oli loistava keli. 7 m/s tuulta ja iso aallokko. Spinulla oli kiva pumppailla venettä plaaniin. Emme pyörineet siellä kauaa, jotta ehtisimme käydä hotellilla suihkussa ja tulla takaisin avajaisiin.

PB240142.jpg

Avajaiset oli hienosti järjestelty. Laivaston iso herra piti puheen paikallisella kielellä, ILCAn presidentti Dave Starck piti toisen englanniksi ja välillä kuunneltiin kansallislaulua ja muuta humppaa liveorkesterin esittämänä. Kaikista osallistuvista maista tuotiin liput aakkosjärjestyksessä saliin. Arttu toimi ansiokkaasti meidän lipunkantajana.

15.jpg16.jpgIMG_20231124_193057.jpg13.jpg

Avausseremonioiden jälkeen oli tarjolla sormisyömisiä ja erilaisia virvokkeita. Niitä oli niin riittävästi, että emme edes käyneet erikseen illalla syömässä.

IMG_20231124_193006.jpg